Vitaminen en Mineralen: Nuttig en Gezond

Wat zijn vitaminen en mineralen ?

Vitaminen en mineralen zijn nodig voor je gezondheid: voor weerstand, groei en het functioneren van je lichaam. Ons lichaam kan zelf geen vitaminen en mineralen aanmaken. Ze moeten via onze voeding opgenomen worden. Uitzonderingen zijn vitamine D en K. Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. En in de darm kan een vorm van vitamine K worden gemaakt. Bij vitaminen en mineralen gaat het om relatief kleine hoeveelheden – ze worden uitgedrukt in microgram (mg) of milligram (mg), maar ze zijn dus wel heel belangrijk voor je gezondheid.

Kiezen voor voedingssupplementen

Om ervoor te zorgen dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt, moet je in eerste instantie zorgen voor een evenwichtige voeding. Daarnaast kan je ervoor kiezen gebruik te maken van voedingssupplementen. Er zijn veel verschillende voedingssupplementen verkrijgbaar. Sommige, zoals vitamine C of foliumzuur, zijn bij bijna iedereen bekend, terwijl andere veel minder bekend zijn. Voedingssupplementen zijn verkrijgbaar in vele vormen, zoals tabletten, capsules, poeders, druppels of sprays.

Zijn voedingssupplementen nodig ?

Om die vraag te beantwoorden is het goed om naar je eigen situatie te kijken.Of je gezond genoeg eet of wellicht iets extra’s kan gebruiken bijvoorbeeld door je leefwijze of leeftijd.

  1. Hoe gezond leef je

Duidelijk mag zijn dat een goede gezondheid begint met voldoende beweging en gezond en gevarieerd eten. Iedere dag 2 stuks fruit, 300 gram groenten, 4 zuivelproducten en eenmaal per week vette vis eten lukt niet iedereen. In dat geval zijn voedingssupplementen in de vorm van een multivitamine en/of mineralenpreparaat een welgekomen aanvulling.

  1. Veel mensen hebben baat bij een aanvulling

In diverse andere situaties kan een aanvulling in de vorm van één of meerdere voedingssupplementen nodig zijn. Dit kan onder meer het geval zijn voor snel opgroeiende kinderen, ouderen, zwangere vrouwen, veganisten, mensen die nauwelijks zon zien, mensen onder medicatie.

  1. Of misschien heb je een verhoogde behoefte

Bij onevenwichtige voeding, stress, roken, een periode van afvallen, intensief sporten, een chronische ziekte, medicijngebruik of een vegetarisch dieet heb je meer vitaminen en mineralen nodig dan anders. Dus is het nog belangrijker om op je voeding te letten. Voedingssupplementen zijn dan vaak een nuttige aanvulling.

De vraag of voedingssupplementen met vitaminen en mineralen nodig zijn, is niet eenduidig te beantwoorden en hangt af van je persoonlijke situatie. Feit is dat heel veel mensen wel eens een voedingssupplement gebruiken en daar baat bij hebben. Op deze site vind je hierover meer informatie. Tenslotte, het is een eenvoudige en veilige manier om de nadelen van deficiënties te vermijden.

Hoe neem ik voldoende nutriënten op?

Je hebt dagelijks een groot aantal voedingsstoffen nodig: eiwitten (aminozuren), vetten, koolhydraten (zetmeel en suikers), voedingsvezels en diverse vitaminen en mineralen. Maar hoe weet je of je van alles voldoende inneemt? Daarvoor heb je de ADH of RI waarden. Die geven aan hoeveel je van elke substantie dagelijks moet innemen.

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of Referentie-inname (RI)

Op verpakkingen van voedingsmiddelen en voedingssupplementen staat momenteel altijd de RI vermeld (vroeger aangeduid als ADH). Dat geeft al een goed inzicht. Bedenk echter dat de ADH een gemiddeld cijfer is. De nieuwe term RI of ‘referentie-inname’ laat duidelijker zien dat het om een algemene indicatie gaat, in plaats van een daadwerkelijke aanbeveling. Door jouw leefwijze, de prestaties die je moet leveren of door je persoonlijke omstandigheden kan jouw behoefte aan bepaalde voedingsstoffen hoger zijn.

Waarom hogere doseringen?

Doseringen van vitaminen en mineralen in voedingssupplementen liggen vaak hoger dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Dit om rekening te houden met je verhoogde behoefte doordat je wat ouder wordt, zwanger bent of heel intensief sport. Maar ook door stress of langdurig medicijngebruik kan je behoefte hoger zijn. En sommige mensen absorberen ook gewoon moeilijker sommige nutriënten dan andere. Daarom kan een hogere dosering voor jou een optimale situatie geven. En als je voedingssupplementen kiest die voldoen aan de (Belgische) wetgeving, weet je dat aan die hogere inname geen enkel risico verbonden is.

Is een teveel aan vitaminen of mineralen mogelijk?

Met een voedingssupplement heb je de (extra) zekerheid dat je voldoende van een bepaalde voedingsstof binnenkrijgt. Kom je tot het inzicht dat een aanvulling met extra vitaminen of mineralen nodig is, dan kijk je best op de verpakking. De vraag die dan vaak wordt gesteld is: in hoeverre mag ik meer gebruiken dan de ADH?Is er een risico dat ik te veel neem? Daarover kunnen we duidelijk zijn: van de meeste vitaminen en mineralen krijg je niet snel te veel binnen, en de hoeveelheden die je vindt in voedingssupplementen zijn absoluut veilig.

Gebruik je dan nooit teveel ?

Je gebruikt niet makkelijk te veel vitaminen en/of mineralen. Natuurlijk is en blijft het belangrijk zélf goed te kijken naar wat je binnenkrijgt en met welke reden je iets extra’s gebruikt. Maak het je eenvoudig: als je je houdt aan de in België toegelaten producten (herkenbaar aan hun notificatienummer), dan loop je geen risico’s.